Univrsiteit Leiden [logo]

Skip Navigation LinksBron-overzicht

Type Rapport
Auteur(s) American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL)
Editor(s)
Titel ACTFL Proficiency Guidelines. Speaking, Writing, Listening, and Reading, 2012
Abstract Dit is een richtlijn van het ACTFL (American Council on the Teaching of Foreign Languages) voor het bepalen van taalvaardigheidsniveau, zoals het ERK dat ook is. Het ACTFL onderscheidt vijf niveaus. Van hoog naar laag zijn dat Distinguished, Superior, Advanced, Intermediate en Novice. Advanced, Intermediate en Novice zijn alle drie weer onderverdeeld in drie niveaus: hoog, midden en laag. De richtlijnen zijn bedoeld al instrument voor de evaluatie van functionele taalvaardigheid, niet om voor te schrijven hoe taalverwerving dient te verlopen of om het taalverwervingsproces te beschrijven.
Overige informatie De eerste editie van de 'Guidelines' is gepubliceerd in 1986. De versie van 2012 is voor het eerst online gepubliceerd. Zie de link bij volledige tekst voor het document. Voor een historische achtergrond en kritiek op de Guidelines, zie Liskin-Gasparro (2003) [link]
Jaar 2012
Stad
Uitgever ACTFL
ISBN
Pagina's
Tijdschrift/Bundel
Uitgave/Editie
Volledige tekst [link]
Sleutelwoorden ERK, CEFR, niveaubeschrijving, normering, assessment, toetsing, kader, raamwerk, VS, Amerika, USA.