Type |
Artikel in tijdschrift |
Auteur(s) |
Arends, E., Bakker, H., Buunk, E., Dijks, H., Goede, R. de, Hillen, W., Laumann, M., Maas, S. & Worp, K. van der |
Editor(s) |
|
Titel |
Effectiviteit van grammaticaonderwijs |
Abstract |
Dit artikel presenteert de resulaten van een praktijkonderzoek naar de effectiviteit van grammaticainstructie. Het onderzoek test de instructievormen bij Engels, Spaans en Duits. Hierbij zijn de trappen van vergelijking als uitgangspunt genomen. Gekeken is welke vorm van instructie het meest effectief is; vormen mét of zonder bewustmaking van grammaticaregels, specifieker: (1) de expliciet-inductieve vorm (leerling leidt regel af uit talig aanbod) (2) de expliciet-deductieve vorm (de leerling krijgt regel) (3) impliciet (leerling leert talig materiaal uit het hoofd) (4) incidenteel (leerling komt grammatica incidenteel tegen in tekst en oefening). Uit de resultaten komt naar voren dat expliciete instructie effectiever is dan impliciete, onafhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de aan te leren structuur. Voor de onderwijspraktijk betekent dit onderzoek dat het de moeite loont om in een leergang grammatica zowel expliciet-inductief als expliciet-deductief aan te bieden. Ook blijkt dat het impliciet en incidenteel aanbieden van grammatica nuttig is. Conclusie luidt: ‘Elke manier heeft effect (...) Door af te wisselen in instructievorm bied je variatie en mogelijk differentiatie voor de leerlingen.’ |
|
|
Jaar |
2010 |
Stad |
|
Uitgever |
|
ISBN |
|
Pagina's |
16-19 |
Tijdschrift/Bundel |
Levende Talen Magazine |
Uitgave/Editie |
7 |
Volledige tekst |
[link] |
Sleutelwoorden |
grammaticaonderwijs, inductief, deductief, expliciet, impliciet, complexiteit, vormgericht |
|