Univrsiteit Leiden [logo]

Skip Navigation LinksBron-overzicht

Type Rapport
Auteur(s) Alderson, J.C., Figueras, N., Kuijper, H., Nold, G., Takala, S. & Tardieu, C.
Editor(s)
Titel The development of specifications for item development and classification within the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching and assessment, Reading and listening, Final report of the Dutch CEF Construct Project
Abstract Verslag van het Dutch CEFR Construct Project, gefinancierd door het ministerie van OCW. Het rapport gaat over de rol van het Europees Referentiekader bij het maken van goed lees- en luistermateriaal en het ontwerpen van goede lees- en luistertests voor Engels, Duits en Frans, en is bedoeld voor toetsontwikkelaars. Voor de productieve taken (spreken en schrijven) lijken de ERK-niveaus goed bruikbaar, maar voor de receptieve taken is de link tussen test en ERK-niveau minder evident. Binnen het project werden oordelen van experts over het ERK verzameld (fase 1), een raamwerk voor testanalyse opgezet (fase 2) en uitgetest (fase 3). Een van de conclusies is dat het ERK op zich onvoldoende basis is voor het ontwikkelen van tests op specifieke ERK-niveaus. Het instrument dat de projectgroep heeft ontwikkeld ('The Dutch CEFR Grid Reading/Listening') is volgens de auteurs veelbelovend.
Overige informatie Via [link] heeft men toegang tot het instrument (grid) waarmee lees- en luistertests geanalyseerd kunnen worden in termen van het ERK. Voor meer informatie zie Alderson et al. (2006). Voor de bijlagen bij het artikel, zie [link]
Jaar 2004
Stad
Uitgever
ISBN
Pagina's
Tijdschrift/Bundel
Uitgave/Editie
Volledige tekst [link]
Sleutelwoorden koppeling aan ERK-niveaus, kalibreren, psychometrische criteria, toetsing van receptieve vaardigheden, can do statements, item bank, DIALANG, ALTE, Cito