Type |
Boek |
Auteur(s) |
|
Editor(s) |
Alcón Soler, E. & Martínez-Flor, A. |
Titel |
Investigating pragmatics in foreign language learning, teaching and testing |
Abstract |
Bundel artikelen over onderzoek naar pragmatische aspecten in het leren, onderwijzen en testen van vreemde talen. Het boek is bedoeld voor onderzoekers en taaldocenten. Beleefdheid is een centraal thema (passend taalgebruik binnen bepaalde sociale en culturele contexten). Het boek bestaat uit drie delen: hoe pragmatiek geleerd kan worden, hoe het onderwezen kan worden, en hoe het getoetst kan worden, allemaal binnen het mvt-onderwijs (in de klas). Het eerste hoofdstuk geeft een overzicht van eerder uitgevoerd onderzoek. Een van de conclusies is dat conversaties in boeken onvoldoende pragmatische input vormen; authentiek audiovisueel materiaal werkt veel beter. Daarnaast blijkt expliciete pragmatische instructie zinvol. Het boek heeft geen index. |
|
|
Jaar |
2008 |
Stad |
Bristol |
Uitgever |
Multilingual Matters |
ISBN |
9781847690845 |
Pagina's |
|
Tijdschrift/Bundel |
|
Uitgave/Editie |
|
Volledige tekst |
|
Sleutelwoorden |
Engels, Frans, Duits, Spaans, Japans, tussentaal, culturele gewoontes, transfer, taalsocialisatie, conversatie-analyse, socioculturele theorie, ILP, taaldaden, ICT, verontschuldigingen, verzoeken, noticing, interactie, CLIL, vertalen |
|