Univrsiteit Leiden [logo]

Skip Navigation LinksBron-overzicht

Type Boek
Auteur(s) Alderson, J.C.
Editor(s)
Titel Assessing reading
Abstract Boek over het beoordelen van leesvaardigheid in een vreemde of tweede taal. Naast theorie en onderzoek wordt ook de praktijk van het beoordelen uitgebreid besproken. Het boek is bedoeld voor docenten en onderzoekers. De auteur - autoriteit op het gebied van beoordeling van taalvaardigheid - gaat eerst in op de aard van het lezen, daarna op factoren die van invloed zijn op het leesproces (verschillende soorten kennis, vaardigheden, kenmerken van de tekst), en vervolgens op onderzoek naar het beoordelen van leesvaardigheid. Daarna gaat het boek in op het ontwikkelen van toetsen. De verschillende testtechnieken (hoofdstuk 7) worden uitgebreid geïllustreerd met voorbeelden.
Overige informatie Voor flaptekst, inhoudsopgave, index en uittreksel zie [link].
Jaar 2000
Stad Cambridge
Uitgever Cambridge University Press
ISBN 9780521599993
Pagina's
Tijdschrift/Bundel
Uitgave/Editie
Volledige tekst
Sleutelwoorden toetsing, meerkeuzevragen, cloze-test, voorlezen, zelfbeoordeling, top-down bottom-up verwerking, cognitie, niet-literaire teksten, typografie, moeilijkheidsgraad, gebruik van woordenboeken, intelligentie, DIALANG, input, verwachte respons, free-recall