Univrsiteit Leiden [logo]

Skip Navigation LinksBron-overzicht

Type Artikel in tijdschrift
Auteur(s) Andringa, S.
Editor(s)
Titel Grammaticaonderwijs en de ontwikkeling van tweedetaalvaardigheid
Abstract Samenvatting van onderzoek naar de waarde van bewuste regelkennis voor vaardigheid in een tweede taal. Na een overzicht van eerder uitgevoerd onderzoek wordt ingegaan op het door de auteur uitgevoerde onderzoek naar de vraag of expliciete instructie over grammaticaregels noodzakelijk is voor het leren communiceren in een tweede taal. De conclusie luidt dat zowel impliciet als expliciet grammaticaonderwijs, mits communicatief en betekenisgericht, en aansluitend bij het ontwikkelingsstadium van de leerling, leidt tot verbeterde taalvaardigheid.
Overige informatie Voor een uitputtende beschrijving van het onderzoek zie Andringa (2005).
Jaar 2007
Stad
Uitgever
ISBN
Pagina's 23-29
Tijdschrift/Bundel Levende Talen Tijdschrift
Uitgave/Editie 8 (1)
Volledige tekst [link]
Sleutelwoorden expliciete regelkennis, effectiviteit van grammatica-onderwijs, spontaan taalgebruik, impliciete kennis, trappen van vergelijking, onderschikking, schrijfvaardigheid